Extralånet - Ett snabbt extra lån, pengar direkt och bättre än ett SMS-lån
Extralånet - Ett snabbt extra lån, pengar direkt och bättre än ett SMS-lån

Innan ansökan

Vad har ni för grundkrav för att låna?
  • Du är mellan 18 - 70 år.
  • Du har inkomst av tjänst, näringsverksamhet, a-kassa eller pension på lägst 10 000 kr per månad (inkomst deklarerad i Sverige).
  • Du har svenskt personnummer och en folkbokföringsadress. Ej skyddad identitet.
  • Du har inget aktuellt skuldsaldo hos kronofogden (betalningsanmärkning och gamla utmätningsförsök får finnas).
  • Du har mobilt BankID (mer om Mobilt BankID).
Vilken ränta får jag på mitt lån?
Den effektiva räntan är 21,9%.
Hur mycket får jag låna?
Du kan ansöka om lån från 8 000 kr upp till 50 000 kr.
Tar ni en kreditupplysning?
Ja, men vi tar ingen UC utan använder istället Creditsafe och/eller Bisnode. En kreditupplysning via Creditsafe eller Bisnode påverkar inte ditt kreditbetyg hos UC.
Kan jag ringa er och göra en ansökan?
Nej, ansökan gör du själv med hjälp av ditt Mobila BankID. Du får självklart ringa till oss om du har frågor innan du ansöker.
Jag har en betalningsanmärkning - kan jag få låna?
Ja, Extralånet har ingen automatisk utsortering. Vi gör en individuell bedömning av varje ärende och en anmärkning behöver inte innebära ett avslag.

Efter att du ansökt om ett lån

Kan jag ändra hur mycket jag vill låna?
Hos Extralånet går det alltid att ändra sig, kontakta vår kundtjänst på kontakt@extralanet.se för att ändra dig.
Hur ändrar jag återbetalningstiden?
Om du vill ändra återbetalningstiden innan eller efter ett lån har blivit beviljat kontakta kundtjänst på kontakt@extralanet.se.
Vilket bankkonto ska jag ange?
Ett transaktionsbankkonto som tillhör dig och går att koppla mot autogiro. Tänk på att inte välja t.ex. ett sparkonto.
Hur snabbt får jag pengarna?
Inom 1 - 2 bankdagar om allting ser bra ut i din ansökan.
När blir pengarna utbetalda?
Pengarna betalas ut direkt vid godkänd ansökan och är på ditt konto inom 1 - 2 bankdagar.
Hur vet jag om får låna eller inte?
Du får svar inom en bankdag och pengarna betalas sedan ut till dig direkt vid godkänd ansökan.

När du fått pengarna utbetalda

Hur betalar jag tillbaka mitt lån?
  • Betalning sker via Autogiro på det konto som lånet betalades ut till.
  • Förfallodagen är den 25:e varje månad. Om den 25:e skulle vara en helgdag, så flyttas förfallodagen fram till nästa bankdag.
  • Första betalning för lån tagna innan den 10:e i månaden sker samma månad och för lån tagna efter den 10:e sker första betalning nästkommande månad.
  • Vi skickar ut en avi till din folkbokföringsadress i god tid innan betalning.
  • Vi skickar även påminnelser via mail och sms för att du skall komma ihåg att betala innan det tillkommer onödiga avgifter.
Autogiro-betalningen misslyckades, vad ska jag ange som referens/faktura nr/OCR vid en inbetalning med bankgiro?
Om autogiro betalningen har misslyckats så ska du ange ditt referensnummer i meddelandefältet vid en bankgiro betalning.

Ditt referensnummer hittar du på kreditavtalet vi skickade till dig när du fick ditt lån.

Om du inte hittar ditt referensnummer kan du alltid ange ditt personnummer i meddelandefältet.

Kontakta vår kundtjänst på kontakt@extralanet.se om du saknar ditt lånenummer.
Hur ser jag min aktuella skuld?
Kontakta vår kundtjänst på kontakt@extralanet.se om du vill veta din aktuella skuld.
När kommer första månadsavin för mitt lån?
Om ditt lån beviljas och betalas ut under första halvan av månaden, så kommer första månadsavin för lånet redan i slutet av den månaden. Betalas lånet ut under andra halvan av månaden, så kommer första måndasavin månaden därpå.

Avierna skickas sedan i god tid innan betalning till din folkbokföringsadress.
När registreras inbetalningen av min månadsfaktura?
Det tar 1 - 2 bankdagar innan din inbetalning registreras.
Vad händer om jag missar en månadsbetalning
Om du inte betalar dina avier i tid så utgår en påminnelseavgift om 60 kronor för den eller de avier du inte har betalat. Utöver det tillkommer en förseningsavgift på 195 kr. Tänk på att förseningsavgiften och påminnelsen inte betalas per automatik med ditt autogiro utan att du måste registrera betalningen manuellt.

Om vi inte registrerat någon inbetalning under flera månader i rad kan ärendet komma att skickas vidare till inkasso.
Hur ändrar jag återbetalningstiden?
Om du vill ändra återbetalningstiden för ditt lån (förlänga eller betala tillbaka lånet i förtid) ber vid dig kontakta vår kundtjänst på kontakt@extralanet.se
Kan jag utöka mitt lån?
När du redan har lån hos oss kan du ansöka om att utöka det upp till maximalt 50 000 kronor. För att ansöka om utökning av ditt befintliga lån ska det ha gått fyra månader och du ska ha betalat fyra månadsbetalningar i följd från det att låneavtalet ingicks. Ansökan om höjning av ditt lån gör du genom en ny ansökan.

Ange det totala lånebeloppet du vill ansöka om, inte det belopp du vill utöka lånet med. Låneutrymmet måste uppgå till minst 1 000 kronor. Om du till exempel redan lånat 10 000 kronor men vill utöka ditt lån med 5 000 kronor så anger du 15 000 kronor i ansökan.

Är du osäker på hur stort ditt lån är idag? Kontakta vår kundtjänst på kontakt@extralanet.se om du vill veta din aktuella skuld.

Övriga frågor

Måste man ha Mobilt BankID?
Ja
Vad är BankID?
Signering med BankID räknas juridiskt som en fysisk underskrift. När du använder BankID behöver du inte skicka in några papper till oss när du tar ett lån, och ditt lån kan bli utbetalt så fort din låneansökan har godkänts.

Du som är kund i en internetbank kan beställa och ladda ner BankID till din dator, din läsplatta eller din mobil, genom att logga in hos din bank och följa bankens instruktioner.
Vad har er kundservice för öppettider?
Vår kundtjänst går att maila dygnet runt på kontakt@extralanet.se, det går även bra att ringa till vår kundtjänst på 08-1244 8288.
Vår kundtjänst svarar helgfria vardagar mellan 9 - 17.
Vad finns det för avgifter?
  • Startkostnad/uppläggningsavgift: Just nu 0 kr!
  • Förseningsavgift: 195 kr
  • Påminnelseavgift: 60 kr
  • Inkassoavgift: 180 kr
  • Lösa lånet i förtid: 0 kr
  • Ändra återbetalningstid: 0 kr
Vad ska jag göra om jag ångrat mig?
Då behöver du bara maila in till oss på kontakt@extralanet.se.
Varför har min kreditansökan inte beviljats?
Vi gör en kreditprövning på alla våra kunder. Om kreditprövningen visar att du kan få svårigheter att betala tillbaka krediten så beviljar vi inte krediten till dig. Vi vill inte att du ska hamna i en svår ekonomisk situation.
Varför blir mitt konto inte godkänt för autogiro?
Den vanligaste orsaken till att ett bankkonto inte blir godkänt för autogiro är att kontot inte är ett vanligt lönekonto eller transaktionskonto. Kontakta din bank så hjälper de dig att ange ett korrekt konto.
Vad är ett Smslån?
Smslån är den vanligaste benämningen på ett snabblån med mindre summor som ofta betalas ut eller beviljas samma dag som du ansöker. Ett sätt att låna pengar snabbt. Smslån etablerades i Sverige 2006 och fick sitt namn tack vare att man ofta ansökte eller bekräftade lånet via SMS. Idag sker lånen oftast via nätet men tack vare att det först skedde vi sms så är den vanliga benämningen sms-lån. Idag bekräftar man lånet lika lätt med BankID som med sms. Andra benämningar utav sms lån är tex mikrolån, nätlån eller snabblån.



Välkommen att ansöka om ett lån idag!